Keskustelua Suomen kielellä

Learn and discuss the Finnish language with Finn's and foreigners alike
kalmisto

Re: Keskustelua Suomen kielellä

Post by kalmisto » Fri Feb 09, 2007 4:54 pm

>> Kuulin tätä laulua kun olin kansainvälisessa mustalais-musiikitapahtumassa täällä Tampereella. Se oli erittäin koskettava laulu kun komea mustalaisnainen lauloi voimakkaalla äänellä täynnä ylpeyttä ja kauneutta. Minä miltei itkin, erityisesti koska laulun kuuluu olla suomalaisille... <<

Minä en pidä tuosta laulusta koska minun mielestäni se on täynnä kliseitä eikä siinä tekstissä ole mitään uutta. Isänmaallisuus on tietysti hieno asia mutta rajansa kaikella. Laulun tekstissä sanotaan että elämä Suomessa on hyvin vaikeaa. Totuus on tieysti se että elämä Suomessa on aika ajoin ollut hyvin vaikeaa mutta ei ole sitä enää tänään eikä ole ollut pitkään aikaan. Teksti on hyvin hyvin kliseinen ja liioitteleva:

"On täällä elämä raskasta työtä,
Ja siinä harvemmin on onni myötä"

höpöhöpö !

"Pieni ja köyhä maa"-klisee laulun teksistä kuitenkin puuttuu. Tästä laulun suomentajalle pari pistettä.

Jos joku pitää tästä Kari Tapion laulusta se ei vie minun yöuniani. Makuja on monenlaisia enkä tietenkään väitä että minun mielipiteeni on se ainoa oikea.

Sponsor:

Finland Forum Ad-O-Matic

Pavlor

Post by Pavlor » Fri Feb 09, 2007 5:11 pm

enk wrote:
Pavlor wrote:Me voimme esiintyä yhdessä sitten! Voisin laulua ja voisit tanssia... Oletko maaliman huonoin tanssija myöskin?
Takuulla! Ehkä säälittävintä siinä on se, että olen muksuna ja vielä
aikuisena käynyt hyvinkin paljon tanssitunneilla :lol:

Mutta kun on niin persjalkainen ja leveä kuin minä, se ei näytä kauniilta,
vaikka ois kuinka lahjakas ;)

Hyvällä tuurilla saat nähdä The Scottish Elephant Highland Dancea ;)

-enk
No hyvä! Itte, aion pukeutua Sigue Sigue Sputnik tyyliin. Entäs sinä?

Pavlor

Post by Pavlor » Fri Feb 09, 2007 5:14 pm

EP wrote:Sain tänään ensimmäisen vaalimainoksen. Aika kummallisen. Riitta Väisänen lähetti valokuvansa ja aika erikoisen kirjeen: 1-puolinen, vaaleanpunainen A4. Luettuani ajattelin, että sen täytyy olla vitsi. Sitten minun oli pakko laskea virheet: 49 virhettä, joista 12 yhdyssanavirheitä Kaikki yhdessä paperissa :shock:
"Sitten minun oli pakko laskea virheet..." *KaMaLaA* :)

Olisin tehnyt samaa luultavasti... ;)

enk

Post by enk » Fri Feb 09, 2007 11:39 pm

Hmm, voisin kyllä kauhistuttaa suurimman osaa australialaisista
foorumilla ja pukeutuu joksikin Skyhooksin jäsenistä,
vaikka ei niissä ole yhtään niin paljon tyyliä kuin tuossa Sigue Sigue
Sputnikissa :D

Ego, it's not a dirty word! 8)

-enk

Pecchio

Post by Pecchio » Sat Feb 10, 2007 11:51 pm

Tää on kyllä hauskin keskustelu pitkään aikaan. :lol:

(Yritin olla naurahtamatta ääneen vanhan saatanan humoristin Hank W:n kommentista. :wink: )

Varsinkin reservin ylikersantti Kalmisto:
"Totuus on tieysti se että elämä Suomessa on aika ajoin ollut hyvin vaikeaa mutta ei ole sitä enää tänään eikä ole ollut pitkään aikaan."

Luojan tähden. Voi meitä. Lottovoittoako vielä jaksat mainostaa?

EP: "Sain tänään ensimmäisen vaalimainoksen. Aika kummallisen. Riitta Väisänen lähetti valokuvansa ja aika erikoisen kirjeen: 1-puolinen, vaaleanpunainen A4. Luettuani ajattelin, että sen täytyy olla vitsi. Sitten minun oli pakko laskea virheet: 49 virhettä, joista 12 yhdyssanavirheitä Kaikki yhdessä paperissa"

Riitta Väisänen on kiva. Ei harmainta aavistustakaan minkä hevosyhdisyksen jäsen hän taas onkaan, mutta onneksi elämme demokratiassa. Äänestäkäämme virheetöntä ehdokasta!

Nimim. Olen heittänyt 1. kiven ja lasin takana ei ole mitään.

P.

Hank W.
The Motorhead

Post by Hank W. » Sun Feb 11, 2007 1:23 am

EP wrote:Sain tänään ensimmäisen vaalimainoksen. Aika kummallisen. Riitta Väisänen lähetti valokuvansa ja aika erikoisen kirjeen: 1-puolinen, vaaleanpunainen A4. Luettuani ajattelin, että sen täytyy olla vitsi. Sitten minun oli pakko laskea virheet: 49 virhettä, joista 12 yhdyssanavirheitä Kaikki yhdessä paperissa
Kait lähetit sen takaisin korjattuna, pisteytettynä ja arvosanalla?

Itse asiassa korjaa, pisteytä ja anna arvosana ja lähetä mulle, niin panen sen nettiin :twisted:

Mulla on silppuri vaalimainioksia varten...
Cheers, Hank W.
sitting here like a lemon looking for a gin.

EP

Post by EP » Sun Feb 11, 2007 1:18 pm

Hah, laittaisin nettiin, jos osaisin. Vaan minä olen vanha pieru, enkä osaa laittaa yhtään mitään nettiin. Mutta eilen illalla se kirje oli hitti yksissä 100-vuotispippaloissa.

Ja onhan Riitta Väisänen mukavan tuntuinen nainen, mutta arvostelukyky on hukassa.

enk

Post by enk » Sun Feb 11, 2007 1:31 pm

Lähetä se etanapostitse ;)

-enk

Suomlainen

Post by Suomlainen » Mon Feb 12, 2007 12:18 pm

Suomalaiseksi voin itse ainakin hyväksyä henkilöt jotka sitä itsestään kehtaavat sanoa, tällä pohjolassa on kyllä reippaasti tilaa ihmisille asua. (vaikka Helsinki ja pari muuta kaupunkia tuntuu järjettömän yliahdetuilta puhumattakaan mailman todellisista suurkaupungeista)

Itse nyt olen Syntyperäinen Suomalainen, mutta moisen merkitys naurettavan pieni nykymailmassa. Suomeen luultavasti tulee entistä enemmän ulkomaalaisia asuskelemaan kun massat menevät eläkkeelle. (suomalaisia ei synny nykyään niin paljon kuin joskus 50 vuotta sitten, joten suuri osa suomalaisista on päälle 50siä.
Image

Kesä on vihdoin täällä!

Hank W.
The Motorhead

Post by Hank W. » Mon Feb 12, 2007 12:29 pm

EP wrote:Vaan minä olen vanha pieru, enkä osaa laittaa yhtään mitään nettiin.
Minä vain haisen sellaiselta, mutta mulla on skanneri.

Lähetä koulumamselli enkille kopio. Mä haluan oikein kunnon punakynällä korjatun version jossa on musertava kouluarvosana.
Cheers, Hank W.

Hank W.
The Motorhead

Post by Hank W. » Mon Feb 12, 2007 12:34 pm

Pecchio wrote: Äänestäkäämme virheetöntä ehdokasta!
Jaa, minua puolestaan lähestyi joku basiliski, ja ihmettelin että mitä ny?
http://www.basileneh.com
Huvittaisi nyt tietää minkä puolueen listoilla hän nyt on, ohjelma ei ole hullumpi, mutta joku voisi oikolukea sedän sivut.

Voisi Tony Halmeen jälkeen "tasapainottaa", menis kaffet taas väärään kurkkuun tietyiltä porukoilta.
Cheers, Hank W.

Hank W.
The Motorhead

Post by Hank W. » Mon Feb 12, 2007 12:39 pm

enk wrote:Eikä edisty millään, jos suomalaiset
vain taputtavat päähän
Image
Cheers, Hank W.

EP

Post by EP » Mon Feb 12, 2007 12:59 pm

No ei ole skanneria, ei. Voin minä sen lähettää. Laitanko Angleterreen? Mitä siihen kuoreen sitten pitää kirjoittaa?

sammy

Post by sammy » Mon Feb 12, 2007 1:13 pm

Pavlor wrote:
kalmisto wrote:>>Aika moni täällä on suomalainen - tavalla tai toisella. Riippuu siitä mitä tarkoitat sanalla "suomalainen" <<

Kari Tapio ja "Olen suomalainen" : http://www.lyricsandsongs.com/song/580448.html

Sanat ovat niin hirveät että hävettää! :oops:
Kuulin tätä laulua kun olin kansainvälisessa mustalais-musiikitapahtumassa täällä Tampereella. Se oli erittäin koskettava laulu kun komea mustalaisnainen lauloi voimakkaalla äänellä täynnä ylpeyttä ja kauneutta. Minä miltei itkin, erityisesti koska laulun kuuluu olla suomalaisille...
Ai niin, pitikin muuten huomauttaa ettei se ole suomalainen laulu! :)

Toto Gutugno / L'Italiano

ja kertis tulee tässä... uno... due... tre...

"Lasciatemi cantare
con la chitarra in mano
lasciatemi cantare
una canzone piano piano
Lasciatemi cantare
perche' ne sono fiero
sono un italiano
un italiano vero"

Vaikka tuo laulu on kyllä täällä tosi tunnettu, kaikki eivät välttämättä tiedä että se onkin Italiasta alun perin. Niinkuin muuten hyvin monet muutkin ns. Suomi-iskelmät 50-70 -luvuilta, käännöskappaleita tehtiin aikoinaan tosi paljon.

Hank W.
The Motorhead

Post by Hank W. » Mon Feb 12, 2007 1:19 pm

No niin, yksi hyvä ulkomaalaistesti on, että sellainen parseroi seuraavan runon kikattelematta:

hohhoijaamontamuijaakaikkitahtoomunnahkanuijaa

;)
Cheers, Hank W.

Post Reply